Promama > Dojčenie >

Bolesť chrbta pri dojčení. Ako jej predchádzať a čo vám pomôže?

Dĺžka čítania
6 min čítania
Cover image
dojčenie a bolesti chrbta
Perex

Chrbtica mamy dostáva zabrať už počas tehotenstva a po pôrode sa tento stav zvyčajne len tak nezmení. Zdvíhanie, nosenie a manipulácia s bábätkom stav skôr ešte zhoršia. A chrbát vás môže bolieť aj pri dojčení. Ako to robiť správne, aby váš chrbát príliš netrpel? Spýtali sme sa na to fyzioterapeutky Eriky Bršelovej.

Body

Tamara má nádhernú trojmesačnú dcérku, z ktorej má nesmiernu radosť. Omnoho menej ju ale tešia bolesti chrbta. „Zhoršili sa pri dojčení. Aj predtým ma občas potrápili, ale zďaleka to nebolo také zlé ako teraz,“ priznáva mladá mamička. Chrbát Tamaru bolí hlavne ráno a neraz až tak, že má problém zdvihnúť dcéru do náručia.

Odpovede na svoje otázky sa snažila nájsť aj medzi svojimi priateľkami, ktoré sú mamami dlhšie ako ona. „Mali podobné skúsenosti ako ja. Jednu neznesiteľné bolesti prekvapili po dvoch mesiacoch dojčenia. Prezradila, že mala pocit, akoby jej v noci vždy niekto podupal po chrbte, taká bola ráno dolámaná a ubolená. Iná kamarátka netajila, že pri kŕmení syna až plakala a tiež ho nevládala nosiť. V jej prípade bolesti z ničoho nič ustúpili. Ďalšej zasa pomohlo pravidelné cvičenie. Počula som dokonca, že istá žena musela prestať dojčiť, lebo jej to odčerpávalo príliš veľa vápnika z kostí. Aj preto mala výrazné bolesti. No vyzerá to tak, že sa o chrbát budem musieť začať lepšie starať. Asi si doprajem masáž a poradím sa, ako by som mala cvičiť v tomto háklivom období. Uvidíme, snáď sa to časom tiež upraví,“ želá si Tamara.
Na vine je nesprávna poloha

Dôvodov je niekoľko a väčšina siaha ešte do obdobia pred otehotnením. Stačí, že ste mali sedavé zamestnanie, strávili ste priveľa času pri počítači, nad smartfónom, a pritom všetkom ste zabúdali na pravidelný pohyb aj odpočinok. To všetko sa mohlo podpísať pod nie práve stopercentný stav vášho chrbta a chrbtového svalstva. Keď sa k tomu neskôr pridá tehotenstvo, pôrod, ale aj následné dojčenie, chrbát na túto nemalú záťaž často odpovie výraznými bolesťami.

„Hlavnou príčinou boľavého chrbta pri dojčení je nevhodná poloha pri kŕmení dieťatka,“ hovorí fyzioterapeutka a odborná garantka Erika Bršelová z centra Fyzio v Bratislave. „Ide o najčastejšiu pozíciu, ktorú mamičky používajú pri dojčení. Dieťa pri nej držia v náručí a neustále ho zrakom kontrolujú, čo je na jednej strane pochopiteľné. Dojčiacej žene to však neprospieva. Pri tejto polohe si totiž preťažuje a nevhodne naťahuje svalstvo šije,“ vysvetľuje odborníčka. Ďalšou nástrahou tejto polohy sú ramená naklonené smerom k dcérke alebo synovi. „Každá mamička sa tak podvedome snaží ochrániť dieťa, no v tomto postavení sa hrbí, a to nielen v oblasti hrudnej, ale i driekovej časti chrbtice. Navyše sa jej skracujú prsné svaly. Chrbtové svalstvo je aj vďaka tomu preťažené a časom môže rozbolieť,“ prezrádza fyzioterapeutka.

Dlhé dojčenie – ako dojčiť správne?

K bolestiam chrbta môže prispieť aj dlhé dojčenie. „Zo začiatku, keď je telo matky po pôrode najzraniteľnejšie, trvá táto činnosť neraz aj desiatky minút, pričom sa opakuje pomerne často. Ide o častú a zdĺhavú činnosť, ktorá má veľký vplyv na držanie tela,“ podotýka odborníčka.

Tým nechceme povedať, aby ste predlžovali čas medzi jednotlivými kŕmeniami. Spočiatku to väčšinou ani nie je reálne, je však možné robiť túto aktivitu od začiatku správne.

„Mamičky pri dojčení nemyslia na seba. Nevenujú sa prevencii a stav chrbta začnú riešiť až vtedy, keď bolí, čo je už väčšinou neskoro,“ upozorňuje fyzioterapeutka. Áno, poviete si, rady by ste sa venovali aj sebe, no kedy to všetko máte stíhať? Veď starostlivosť o dieťa je časovo náročná, navyše máte na pleciach domácnosť a varenie obeda či večere pre zvyšok rodiny.

Postačí však aj pár minút denne. Ak sa už rozhodnete pre cvičenie, nesústreďte sa iba na chrbtové svalstvo. „Jedným z veľkých problémov je aj ochabnuté brušné svalstvo. Práve to je pre chrbát a správnu polohu chrbtice nesmierne dôležité. Faktom ale je, že brušné svaly sú „nefunkčné“ a v mnohých prípadoch ešte nejaký čas po pôrode potrvá, kým začnú pracovať na sto percent. Napriek tomu je potrebné venovať sa aj tejto partii tela,“ odporúča Erika Bršelová.

Ideálna poloha pre chrbát

Ideálna poloha na dojčenie je taká, pri ktorej dieťatko nedržíte, ale máte ho položené vedľa seba. „Vtedy je jednoduchšie udržať chrbát vystretý, čo je základná podmienka bezbolestného dojčenia,“ rozpráva Erika Bršelová. Dieťa môžete dojčiť aj poležiačky alebo v sede, no v oboch prípadoch platí, že by pri tejto činnosti malo byť uložené naboku. Keď sa rozhodnete pri dojčení ležať, vy aj bábo by ste mali byť uložení naboku. Ľahnite si napríklad na ľavý bok, nohy majte pokrčené, hlavu si položte na pokrčenú ľavú hornú končatinu alebo na vankúš a pravou rukou si pridržiavajte dieťa, vďaka tomu si nezaťažíte hrudník. „V tejto polohe je chrbát vystretý, celý položený na podložke, preto ho dojčenie až tak nezaťaží,“ prezrádza fyzioterapeutka. Inou vhodnou polohou je položiť si dieťa chrbátikom na podložku a nastaviť sa k nemu zboku. V tejto polohe mu ponúknite prsník a pridržiavajte ho jednou rukou. Druhá je pri tejto polohe voľná, môžete ju využiť napríklad na jedenie alebo inú nenáročnú aktivitu. „Obdobou tejto polohy je nechať dieťa ležať na chrbátiku, pričom je otočené bokom k vám. Vy sa natočte tvárou k nemu, vtedy ho môžete pridržiavať obomi rukami,“ Erika Bršelová opisuje ďalšiu bezpečnú pozíciu pri dojčení.

Samozrejme, netreba pri tom zabúdať na správne prisatie a najmä pri novorodencoch a najmenších bábätkách skontrolovať, či pijú správne.

Sadnite si k tomu

Pri kŕmení dieťatka môžete aj sedieť, no v tom prípade si dávajte väčší pozor. Pri tejto polohe môžete totiž urobiť najviac chýb. V prvom rade si sadnite do kresla či na sedačku. Kreslo je lepšie, no iba také, ktoré má opierky na ruky. Všeobecne platí pravidlo, že bábätko si treba zdvihnúť k sebe a nie zohnúť sa k nemu.

Ak sa chystáte dojčiť z pravého prsníka, bábätko by malo ležať na predlaktí vašej ľavej ruky, pričom lakťom by ste si mali jemne pritískať zadoček dieťatka k svojmu telu. Hlávka dieťaťa by mala byť opretá o vašu dlaň tak, že štyri prsty sú pod líčkom a palec smeruje k ušku dieťaťa. To znamená, že ho musíte držať v ohybe lakťa a fixujete si ho rukou. Ideálne je, keď si ruku, ktorou pridržiavate dieťa, môžete oprieť o opierku kresla.

Ak ju nemáte, pomôže vám vankúš určený na dojčenie. Je omnoho dlhší ako bežné vankúše a je to výborná pomôcka, ktorá sa postará o to, aby váš chrbát príliš netrpel. Podkladá sa pod kríže a tú ďalšiu časť si dáte pod ruku, ktorou pridržiavate dieťa a ono je na ňom položené.

Ak nemáte špeciálny vankúš, môžete použiť aj klasický. Jeden si vsuňte pod kríže a druhý pod lakeť. Alebo použite tenký letný paplón stočený do rolky. A nezabudnite tiež na to, že pri dojčení by ste mali striedať strany.

Ak z nejakého dôvodu dojčíte iba z jedného prsníka, o to viac musíte dbať na správnu polohu pri dojčení.  V tom prípade je vankúš pod krížovou oblasťou a lakťom nevyhnutný. Týmto by ale starostlivosť o váš chrbát nemala končiť. Keďže jedna jeho strana je vďaka tejto situácii viac zaťažovaná, mali by ste vykonávať cviky, ktorými túto nerovnomernú záťaž vykompenzujete.

Robíte niečo zle?

To, že pri dojčení nepostupujete správne, zistíte pomerne ľahko. „Dojčiace mamičky často pociťujú diskomfort až strnulosť. Môže ich bolieť hlava a mnohé potrápia aj seknutia či blokády v hrudnej oblasti, častým príznakom býva aj tŕpnutie rúk,“ vymenúva odborníčka.

Veľa nepríjemných pocitov môže časom spontánne ustúpiť, to však neznamená, že je všetko vyriešené. Príčina ťažkostí totiž napriek úľave môže pretrvávať. „Aj preto môžu problémy časom znova prepuknúť, bývajú dokonca častejšie. Inou možnosťou je, že sa u ženy rozvinú nevhodné mechanizmy, ktorými si telo kompenzuje buď svalovú nerovnováhu, jednostranné preťaženie alebo nevhodnú aktivitu. Nejde však o pozitívnu reakciu. Naopak, v tom prípade hrozí následné reťazenie problémov, ktoré je pre choroby pohybového aparátu typické,“ upozorňuje fyzioterapeutka.

Znamená to, že na počiatku boľavého chrbta môžu byť len problémy v oblasti krčnej chrbtice. Ak svoj stav nebudete riešiť, zakrátko sa ťažkosti môžu presunúť do driekovej časti chrbtice a z malej bolesti sa po čase môže vyvinúť naozaj veľký problém. „Prejaviť sa to zvykne častejšími bolesťami, migrénami a inými bolesťami hlavy. Je to tiež predispozícia na poškodenie platničiek, rozvoj karpálneho tunela a tiež poruchy trávenia,“ upresňuje odborníčka.

Prečítajte si aj článok 3 základné otázky o dojčení, ktoré trápia každú mamičku.

Masáž vám pomôže

Pri krátkodobých bolestiach prospeje aj dobrá a pravidelná masáž u odborníka. Určite stojí za to dopriať si tento malý luxus, ktorý vám pomôže dostať sa opäť do formy a prinesie aj potrebnú úľavu od bolesti. Masáž však bolesti chrbta nerieši komplexne. Pri opakovaných ťažkostiach by ste určite mali vyhľadať lekára alebo fyzioterapeuta, ktorý vás vyšetrí a určí príčinu problémov. Navyše vám odporučí súbor opatrení a cvičení na mieru. Vďaka tomu môžete zlepšiť stav vášho chrbta a predísť závažnejším škodám na chrbtici a chrbtovom svalstve. „Bez toho sa vám nemusí uľaviť, pretože len komplexná terapia rieši základnú príčinu problému,“ priznáva fyzioterapeutka. 

Ako predísť problémom?

Ak nechcete na vlastnej koži okúsiť bolesti chrbta v období dojčenia, chrbtu venujte pozornosť už pred otehotnením. „Základ je edukácia ešte počas tehotenstva a nie až vtedy, keď sa objavia problémy. Týkať by sa mala nielen správneho spôsobu dojčenia, ale aj celkového prístupu k dieťaťu. Preto keď do nášho centra zavíta budúca mama, je automaticky informovaná o partiách, ktoré jej môžu robiť problémy počas materstva, dojčenia a pri nosení dieťatka. V tom prípade na nich pracujeme ešte pred pôrodom, práve vtedy je na to priestor. Dostane tiež informácie o tom, čo má robiť po ňom, a to aj v prípade spontánneho pôrodu či cisárskeho rezu,“ prezrádza fyzioterapeutka Erika Bršelová.

Výborným prostriedkom, ktorý pomôže predísť týmto problémom, je plávanie a  cvičenie. „Dojčiaca mamička by sa mala sústrediť na cviky na spevňovanie brucha, aktivovanie sedacích svalov a svalov panvového dna. Vďaka tomu si posilní svaly, ktoré sú tiež oporou pre chrbticu,“ radí odborníčka.

Ak si chcete posilniť brucho po pôrode, začnite nenáročnými cvikmi. „Ako prvý cvik po pôrode by sa žena mala naučiť vťahovať brucho do seba po celej dĺžke, a to od hrudníka až po lonovú kosť. Robiť to môže v akejkoľvek polohe, v stoji, v sede alebo v ľahu. Ak už tento cvik ovláda, môže prejsť na izometrické cvičenie brušných svalov v ľahu na chrbte s vyloženými nohami a kolenami pokrčenými nad bedrami. Ruky si má položiť na kolená zo stehennej strany a pri výdychu vzájomne tlačiť rukami do kolien a kolenami do rúk. Týmto tlakom sa aktivuje brušná stena, zafixuje sa chrbát o podložku a nehrozí žiadne poškodenie alebo chybný úkon. Žena vie pri tomto cviku vyvíjať len takú silu, akú má,“ odporúča Erika Bršelová.

Dôležité sú aj cviky na rozhýbanie hrudnej a krčnej chrbtice a cviky na vybalansovanie ramenného pletenca. Toto je komplexný všeobecný pohľad na telo dojčiacej matky po bezproblémovom pôrode. Dôležité je tiež to, aby bol tento prístup individuálny, bral do úvahy stav pred tehotenstvom, komplikácie pri tehotenstve a samotný pôrod. Každá jedna mamička si takúto starostlivosť určite zaslúži,“ uzatvára fyzioterapeutka Erika Bršelová.

Zdielať článok