Promama > Mamina >

Au, zas ten chrbát! Ako predchádzať bolestiam chrbta po pôrode?

Dĺžka čítania
5 min čítania
Cover image
 bolesti chrbta u mamy novorodenca
Perex

A je to tu. Po deviatich mesiacoch čakania ste priviedli na svet dieťa a vy sa zrazu hýbete v jednom kole. Zrazu sú celé dni o častom vstávaní v noci, prebaľovaní a zdvíhaní dieťaťa. Nie div, že mnohé z vás často bolí chrbát. Prezradíme vám, prečo tieto ťažkosti vznikajú, ako ich zmierniť a čo robiť preto, aby sa neobjavovali?

Body

Ak ste čerstvá mama a celý deň vás zamestnáva starostlivosť o bábätko, je možné, že vás časom prekvapia boľavé kríže, ale aj oblasť medzi lopatkami. Ide o najčastejšie problémy žien po pôrode. „Bolesti môžu byť bodavé alebo páliace a po pôrode sa objavujú častejšie ako napríklad seknutia krku či pod lopatkami,“ prezrádza doc. MUDr. Zuzana Popracová, PhD., fyziatrička z Via Clinic v Bratislave.
Príčina bolestí chrbta po pôrode súvisí predovšetkým so zmenou držania tela, ale aj s hormonálnymi zmenami sprevádzajúcimi tehotenstvo. Organizmus sa totiž na blížiace sa narodenie dieťaťa pripravuje uvoľnením potrebných väzov a spojení v panve, pričom tento stav pretrvá aj určitý čas po pôrode.
„K bolestiam často prispieva aj priveľa stresu, ktorý čerstvé mamičky prežívajú. V noci obvykle nespia dostatočne dlho a mnohé krátko po pôrode ešte nevedia, prečo dieťa plače. Aj to prispieva k zvýšenému napätiu vo svaloch. Preto je dobré, ak na začiatku mamičke pomôže buď jedna zo starých mám alebo sestra, ktorá už má deti. Upokojí ju to a zároveň si môže častejšie oddýchnuť, čo je pre ňu a jej chrbát nesmierne dôležité,“ odporúča odborníčka.

Každým dňom priberá

Ďalšou príčinou uvedených ťažkostí môže byť aj samotné tehotenstvo, pri ktorom hmotnosť dieťaťa v brušku neustále rastie, čo má za následok zmenu polohy chrbtice a celkového postavenia tela.
So zvyšujúcou sa váhou bruška dochádza k zvýrazneniu lordózy v krížovej oblasti.
„Po pôrode sa síce všetko postupne vracia do pôvodných hormonálnych koľají, to ale neznamená, že chrbát mamičku automaticky prestane bolieť. Naopak. Dôvodom je samotné bábätko, ktoré žena po pôrode väčšinu času z celého dňa nosí na rukách. Hoci dieťa nepôsobí ako ťažký náklad, pre chrbticu je to záťaž a netreba zabúdať ani na fakt, že drobec každým dňom priberá,“ hovorí fyziatrička.
To ale neznamená, že ho máte zložiť z rúk. Takáto situácia by tiež nebola optimálna. Ide skôr o to, aby ste si do života zaviedli opatrenia, ktorými predídete vážnejším poškodeniam chrbtice. „Čerstvé mamičky okrem bolesti chrbta často trápia aj boľavé ramená, tiež tenisový lakeť alebo sa u nej rozvinie zápal šliach rúk. Aj horné končatiny sú totiž vystavené väčšej záťaži. Bolesti môžu byť neraz až také intenzívne, že mávajú problémy s uchopením predmetov alebo s ich vypadávaním z rúk,“ ozrejmuje lekárka.

Prechádzajte sa a plávajte

Hoci by ste pred otehotnením a aj počas tehotenstva cvičili, na pravidelné nosenie bábätka sa nedá úplne pripraviť. Ale je určite lepšie, ak ste sa pred a počas očakávania svojho potomka venovali pohybovým aktivitám. Vtedy si telo určite lepšie poradí s tým, že zrazu máte každú chvíľku na rukách 4 a viac kíl. „Ženy, ktoré pred otehotnením cvičili a nezanedbávali ani svoje chrbtové svalstvo, môžu mať menej bolestí v porovnaní s mamičkami, ktoré sa pohybovej  aktivite vyhýbali. Dôvodom je fakt, že zvyčajne mávajú dobrú svalovú silu, kondíciu a nemusia natoľko trpieť ani nevhodnými svalovými dysbalanciami, ktoré zapríčiňujú množstvo problémov a chrbtových bolestí. Ale ani to nie je záruka, že ich nebudú pociťovať. Môžu, no v ich prípade bývajú skôr prechodné a obyčajne nie sú až také intenzívne, aby si vyžadovali užitie nejakého lieku proti bolesti, prípadne návštevu lekára,“ uvádza lekárka.
Ak ste čerstvá mamička a prekvapili vás bolesti chrbta, zmierniť ich môžu jednoduché opatrenia ako napríklad masáž od partnera. Tiež môže skvelo uvoľniť stuhnuté chrbtové svalstvo. Úľavu prináša aj teplo. Na boľavé miesto si priložte elektrický vankúš, ale pomôže aj kúpeľ v teplej vode s prídavkom magnéziovej soli.
Vynikajúco si v nej oddýchnete a soľ sa postará o lepšie uvoľnenie chrbtice a chrbtových svalov. „Pri tejto forme bolesti je kúpeľ vo vani povolený. Ak mamičku náhle seklo, na liečbu je vhodné skôr suché teplo,“ upozorňuje lekárka.
Kúpeľ ani masáž ale pri týchto bolestiach nestačia. Treba aj cvičiť, a to nielen pred a počas tehotenstva, ale pohybu by ste sa mali venovať už krátko po pôrode. Samozrejme, ak to váš zdravotný stav dovoľuje a máte to povolené od svojho gynekológa.
„Ideálne je plávanie v teplej vode. Pomôcť môže aj to, ak mamička navštevuje s malinkým dieťaťom kurzy plávania. Síce ona na nich obvykle nepláva, ale počas kurzu je s dieťaťom v teplej vode, ktorá na takto ubolený chrbát pôsobí terapeuticky. Osoží aj to, že voda mamičku nadľahčuje. Váži v nej iba jednu sedminu svojej hmotnosti, rovnako je na tom aj dieťa,“ rozpráva odborníčka.
Ak vám plávanie príliš nesedí alebo nemáte možnosť venovať sa tejto pohybovej aktivite, nahraďte ju chôdzou. „Ak žena ešte len čaká svoje dieťa, odporúčam jej navštevovať aj predpôrodnú prípravu. Zameriava sa nielen na prípravu na pôrod, ale na kurze si budúce mamičky precvičia a posilnia aj chrbtové svalstvo a naučia sa základy školy chrbta, čo neskôr určite ocenia,“ ozrejmuje docentka Popracová.

Prečítajte si aj článok Fyziatrička radí: Nezohýbajte sa k dieťatku, ktoré začína chodiť

Aj keď ste na rizikovom

Čo robiť, ak čakáte bábo, no lekár vám zakázal pohyb a ste v nemocnici? „Aj takáto žena musí prejsť pár krokov a robiť aspoň dychovú gymnastiku, eventuálne cvičiť na posteli. Malo by to ale prebiehať pod dozorom fyzioterapeutov alebo pôrodných asistentiek. Nerobí sa to automaticky, je to skôr na báze dobrovoľnosti, ale žena môže o takéto cvičenie požiadať sama,“ hovorí docentka Popracová.
Dychovú gymnastiku však môžete vykonávať aj doma. „Odporúčam jednoduchý cvik. Žena si sadne na posteľ alebo stoličku a pri upažovaní sa má nadychovať nosom a pri pripažovaní vydychovať ústami. Aj to telo aktivizuje a pripravuje na pohyb,“ radí lekárka. S pohybovými aktivitami začnite už po pôrode, samozrejme, ak vám ich lekár povolí.
V tejto fáze je vhodná napríklad cievna gymnastika, ktorá je nielen prevenciou trombózy, ale aj bolestí chrbta. „Žena môže na posteli hýbať nohami akoby bicyklovala alebo nech často robí pohyb v štýle päta a špička. Dobré je tiež vykladať si nohy na vyšší stolček alebo opierať si ich o stenu,“ radí odborníčka.

Riešte to

Čo by sa stalo, keby ste boľavý chrbát ignorovali? „Čerstvá mamička by riskovala zhoršenie problémov až vznik takzvaných štrukturálnych zmien. Neskôr to môže skončiť vyklenutím platničky, čo už je stav, ktorý si vyžaduje intervenciu lekára a aj medikamentóznu liečbu,“ varuje doktorka Popracová. To je ale menej pravdepodobné. „V prípade väčšiny mamičiek bývajú bolesti chrbta, ktoré sprevádzajú starostlivosť o dieťa, prechodné. Odporúčam však mamičke začať cvičiť a uvoľňovať stuhnuté svaly napríklad nahrievaním. Keď napriek týmto opatreniam ťažkosti pretrvávajú a nemenia sa aj vyše mesiaca, bolo by vhodné vyhľadať odborníka. Dojčiace mamičky sa nemusia obávať, predpisovaniu liekov sa skôr vyhýbame, uprednostňujeme iné metódy, napríklad nácvik spinálnych cvikov alebo elektroliečbu,“ vymenúva docentka Popracová.

Zdielať článok