Promama > Mamina >

Fyziatrička radí: Nezohýbajte sa k dieťatku, ktoré začína chodiť

Dĺžka čítania
5 min čítania
Cover image
mama s dieťaťom, ktoré začína chodiť
Perex

Ak chcete predísť problémom s bolesťami chrbta, aktivity spojené so starostlivosťou o bábätko by ste mali vykonávať správne. Od zdvíhania, cez nosenie a dojčenie, až po prvé krôčiky začínajúceho „chodca“.

Body

Ako postupovať pri bežných činnostiach a aktivitách spojených so starostlivosťou o bábätko tak, aby chrbát mamičky netrpel? Fyziatrička Doc. MUDr. Zuzana Popracová, PhD. vám poradí, čomu sa vyhnúť a ktoré úkony sú, naopak, bezpečnejšie.

Zdvíhanie a nosenie

Pri zdvíhaní drobca by ste sa mali vyhnúť jednej z najčastejších chýb. Byť ohnutá a zároveň ho brať na ruky a zdvíhať do výšky. Pre chrbát je to nesmierna záťaž. „Ak ide o maličké bábätko, mamička by si pri jeho zdvíhaní mala udržať vystretý chrbát. K staršiemu dieťaťu, ktoré je napríklad na zemi, by si mala najprv čupnúť a až potom ho zdvihnúť. Vtedy sa jeho hmotnosť prenáša na dolné končatiny, čo chrbtu až tak neubližuje. Nie je ale dobré ho zdvíhať pred seba iba rukami, čo sa deje automaticky.
Mamička by si ho mala priložiť k sebe čo najbližšie, oprieť ho o seba a v podstate si ho po svojom tele ako keby posúvaním vysunúť nahor. Keď žena sedí, mala by si ho zdvihnúť najprv na nohy a až potom pokračovať opísaným spôsobom. Chrbticu a chrbtové svaly to zaťažuje omnoho menej. Vhodné je si dieťa uložiť aj na bok, ale to až vtedy, keď môže sedieť. Znamená to, že mamička si dieťa doslova posadí na panvu, čo prospieva aj jeho bedrovým kĺbom, pretože má naširoko roznožené nožičky. Žena je pri tejto polohe síce trochu uklonená, ak však polohy strieda, je to menej zaťažujúce,“ odporúča fyziatrička.
Ďalšími možnosťami, ktoré môžu odľahčiť chrbát, je nosiť dieťa vpredu alebo vzadu v šatke alebo v ergonomickom nosiči. „Uprednostňujem polohu vzadu na chrbte, lebo váha dieťaťa sa neprenáša dopredu. Žena sa vďaka tomu vystrie tak, akoby mala na chrbte školskú aktovku. Je však pravda, že na chrbte je možné nosiť iba staršie deti, ktoré už vedia udržať hlavičku a vystretý chrbát. Tie najmenšie deti je najlepšie nosiť vpredu, napríklad v šatke na nosenie,“ hovorí docentka Popracová.

Dojčenie

Dieťa môžete dojčiť poležiačky alebo v sede, no pri oboch polohách platí, že dieťa by pri tejto činnosti malo byť uložené naboku. Ako to robiť tak, aby vás  nebolel chrbát? „V ľahu mamičky svoje deti dojčia najčastejšie v noci a obaja by pri tom mali ležať naboku. Iné je to cez deň, keď pritom obvykle sedia. A práve v tejto polohe sa môže urobiť najviac chýb, na ktoré dopláca ich chrbát,“ hovorí odborníčka.
V prvom rade si nájdite pohodlnú polohu v kresle či na sedačke. Kreslo je ale lepšie, pretože má opierky na ruky. Všeobecne platí pravidlo, že bábätko bez perinky si máte dvihnúť k sebe, nie sa zohnúť k bábätku. Ak sa chystáte dojčiť z pravého prsníka, bábätko by malo ležať na predlaktí vašej ľavej ruky, pričom lakťom by ste si mali jemne pritískať zadoček dieťatka k svojmu telu. Hlávka bábätka by mala byť opretá o vašu dlaň tak, že štyri prsty sú pod líčkom a palec smeruje k ušku dieťaťa. To znamená, že ho musíte držať v ohybe lakťa a fixujete si ho rukou. Ideálne je, keď si ruku, ktorou pridržiavate dieťa, môžete oprieť o opierku kresla.
Ak ju nemáte, pomôže vám dlhý vankúš určený na tento účel. Dnes si ich už obstaráte naozaj ľahko. Je dlhší ako bežné vankúše, meria aj 1,40 metra. „Je to výborná pomôcka, ktorá výrazne uľahčí dojčenie a postará sa o to, aby chrbát dojčiacej mamičky príliš netrpel. Podkladá sa pod kríže a tú ďalšiu časť si dá mamička pod ruku, ktorou pridržiava dieťa a ono je na ňom položené,“ vysvetľuje lekárka. Ak nemáte špeciálny vankúš, môžete použiť aj klasický. Jeden si vsuňte pod kríže a druhý pod lakeť. Alebo použite tenký letný paplón stočený do rolky. 
„Pri dojčení je potrebné striedať strany. Ak dojčíte dvojičky a dojčíte naraz obe deti, bábätká ležia po oboch stranách alebo im pridržiavate hlávky a nohy im smerujú za chrbát. Prevenciou bolestí chrbta je opäť vankúš pod krížovou oblasťou a lakťami,“ radí lekárka.

Odgrgnutie

Pri tejto aktivite skúste tiež striedať strany. Keby ste si dieťa opierali vždy o rovnaké plece, jedna strana chrbta by bola vystavená väčšej záťaži. Neskôr by sa to mohlo premietnuť do zvýšenej svalovej nerovnováhy a výraznejšej bolesti chrbta alebo namáhaného pleca.

Prebaľovanie

Výšku stola alebo podložky, na ktorej bábätko prebaľujete, je potrebné upraviť tak, aby ste sa k dieťaťu neskláňali s ohnutým chrbtom. Dieťa by ste mohli prebaľovať aj na posteli alebo na podlahe, ale vtedy musíte pri ňom kľačať s vystretým chrbtom. Ak nemáte prebaľovací pult, ktorý je obyčajne vyšší, dieťa môžete prebaľovať aj na vyvýšenom kuchynskom stole.

Kúpanie

Platí to isté, čo v prípade prebaľovania. Aj vanička by mala byť v takej výške, aby ste sa k dieťaťu nevhodne neskláňali a mali vystretý chrbát. Ideálne by bolo vyložiť vaničku na vyvýšený kuchynský stôl, vtedy váš chrbát určite nebude príliš trpieť.

Keď ešte nesedí

Nedržte drobca ustavične na rukách. Okrem pomôcok na nosenie detí môžete občas využiť aj špeciálne kresielko, v ktorom sú bábätká v poloľahu (pozor ale, nemali by v ňom tráviť príliš veľa času!). Môžete ho využiť napríklad vtedy, ak potrebujete ísť do sprchy a dieťatko tak bezpečne vezmete so sebou do kúpeľne. Drobec bude mať lepší výhľad nielen na okolie, ale uvidí hlavne vás. „A pripomínam, že dieťatko má aj otca, ktorý by sa na nosení dieťaťa mal tiež podieľať,“ upozorňuje docentka Popracová.

Kočíkovanie

Rúčku na kočíku si nastavte do takej výšky, aby ste pri ňom nekráčali zhrbená. Dnes to už nebýva taký problém. „Chrbtu mamičky prospieva aj to, že súčasné kočíky už nie sú ťažké. Nestojí ich to teda až takú enormnú námahu, ak kočík vkladajú alebo vykladajú z auta alebo sa s ním chcú dostať do MHD. A aj vďaka otáčavým kolesám už mamička nemusí vyvíjať väčšiu silu pri ich otáčaní. Ak si ale môže vybrať, mala by si obstarať kočík s väčšími kolieskami, ľahšie sa s nimi manipuluje,“ hovorí odborníčka.

K tejto téme si prečítajte aj Au, zas ten chrbát! Ako predchádzať bolestiam chrbta po pôrode?

Vyberanie drobca z kočíka či postieľky

Aby váš chrbát nebol pri tejto činnosti enormne zaťažovaný, zaobstarajte si postieľku s bočnicou (ak spí dieťatko v postieľke), ktorá sa dá znížiť. Uľahčuje to manipuláciu s dieťaťom. Ak ju nemáte, postavte sa do polohy, pri ktorej jednou nohou urobíte mierny krok dopredu, preneste váhu na danú nohu a dieťa z postieľky vyberte. Rovnako postupujte aj pri vyberaní dieťaťa z kočíka. Daný postup sa ale nedá dodržiavať v prípade prenosných postieľok. Sú veľmi nízke a majú nepohyblivé bočnice. V tom prípade musíte dieťa z nej iba zdvihnúť, no pomôže, keď si dieťa doslova posúvate po tele cez brucho až po hrudník. Nohy majte pri tomto úkone viac rozkročené, znížite tým svoje ťažisko a odľahčíte si chrbticu.

Prvé kroky

Hoci je to nesmierne ťažké, nezohýbajte sa k nemu, nedržte ho oboma rukami a nekľačte celý čas pri ňom, aby ste ho pri možnom páde čo najskôr zachytili. Sú to najčastejšie chyby, ktoré môžete urobiť pri prvých krôčikoch dieťaťa. Tieto činnosti budete robiť zrejme automaticky, no chrbát pri nich trpí a neprospieva to ani rozvoju dieťaťa.
„Nie je to správne a ak to mamička robí, znamená to, že dieťa je pri chôdzi ešte neisté a nie je na ňu prispôsobené. Malo by totiž chodiť až vtedy, keď samo chce a môže. V tom prípade stačí, ak mu mamička podá iba prst, o ktorý sa chytí a napriek tomu bez problémov kráča. Nie je vhodné tento proces zbytočne urýchľovať a neodporúčam riadiť sa radami iných mamičiek z ihriska. Nič sa nestane, keď dieťa začne chodiť o 2 týždne alebo o mesiac neskôr,“ hovorí docentka Popracová.
V prípade, že váš syn alebo dcéra pri chôdzi ešte často padajú, dajte im ešte chvíľu čas. V tejto fáze ich radšej nechajte rúčkovať okolo nábytku. „A aj keď dieťa spadne, netreba sa znepokojovať. K obdobiu, keď maličké začína chodiť, to jednoznačne patrí. Deti sa predsa učia aj na vlastných chybách,“ odporúča odborníčka.

Zdielať článok