Promama > >

Ploché nohy: Prečo pomáha chôdza naboso a kedy sú vhodné barefoot topánky?

Cover image
prevencia plochých nôh
Perex

Bojíte sa, že vaše bábätko bude mať ploché nohy a neskôr problémy s chrbticou? Ak čakáte, že vám ponúkneme sériu cvikov, vďaka ktorým sa váš drobec vyhne tejto diagnóze, asi vás trochu sklameme. Ponúkame však iné, rovnako účinné riešenie.

Body

Cvičenie na prevenciu plochých nôh je veľmi dôležité, no opodstatnenie má až pri viac ako trojročných deťoch. Dovtedy nemá veľký význam cvičiť s nôžkami, pretože sa stále vyvíjajú a navyše až v období 3 rokov sa prirodzene zredukuje množstvo tukových vankúšikov v chodidlách. Vďaka tomu sa odhalí aj tvar klenby.
„Toto odporúčanie však platí len pre deti, ktoré nemajú od narodenia stanovenú diagnózu týkajúcu sa nožičiek. K bábätkám, ktoré sa narodia so štrukturálnymi alebo neurologickými zmenami na chodidlách sa pristupuje individuálne a v niektorých prípadoch je s nimi potrebné cvičiť už v skoršom veku,“ hovorí fyzioterapeutka Erika Bršelová z fyzioterapeutického zariadenia FYZIO v Bratislave.

Pretáča sa?

Štruktúra chodidiel sa síce sformuje až okolo 3. roka, to však neznamená, že dovtedy nie je potrebné nič robiť. „Hoci sa rodičom môže zdať, že to s nôžkami  nesúvisí, v období do 5. mesiaca by mali sledovať, či sa dieťa otáča z chrbátika na bruško, z bruška na chrbátik a akú polohu vtedy zaujme. V tom čase by bolo ideálne absolvovať aj prvé vyšetrenie u fyzioterapeuta,“ radí Erika Bršelová. Neskôr, po 6. mesiaci, prichádza na rad obdobie prvého sedu. Ako rodičia by ste ho určite nemali urýchľovať, oveľa dôležitejšie je dávať pozor na to, aby vaša ratolesť sedela správne. Okolo 7. až 8. mesiaca je zasa potrebné kontrolovať, ako a či dieťa štvornožkuje, tiež to, ako sa stavia na nôžky. A práve v tom období sa z chodidiel stáva opora. „Ak však dieťa nemá dostatočne vyvinutý trup, správne postavenie panvy a bedrových kĺbov, táto opora nemusí byť správna, čo môže neskôr viesť k diagnóze plochých nôh. V ranom detstve to teda ani nie je o priamom cvičení, ale skôr o precvičovaní prirodzeného pohybu v období, v ktorom sa drobec práve nachádza,“ upozorňuje fyzioterapeutka a dopĺňa, že správnym motorickým vývojom sa následne vytvoria veľmi pevné základy opornej sústavy. „Je to prevencia nielen plochých nôh, ale aj niektorých typov skolióz a zlého držania tela,“ vysvetľuje odborníčka.

Nôžky dostávajú zabrať

V sledovaní, no už aj stavu chodidiel, pokračujte i v období medzi 1. až 3. rokom. Drobec si v tom čase osvojuje nové pohyby a keď ich kvalita nie je dobrá, negatívne sa to môže odraziť práve na nôžkach. Pozorujte ich najmä okolo roka, keď sa dieťa postaví a začína chodiť. Vtedy si všímajte, či nezakopáva. V období 2 rokov, keď sa dieťa naučí skákať, pozorujte, či sa nôžky nevhodne nemenia vplyvom tejto záťaže. Rovnako postupujte aj okolo drobcových 3 až 4 rokov. V tom čase už vie behať a môže sa venovať aj iným športovým aktivitám.
„Sústrediť sa treba na chodidlo, vnútorný členok, aj na to, či sa neprepadáva dovnútra a či sa päta zaťažuje najmä v jej stredovej osi. To, či je všetko v poriadku, môžu rodičia odpozorovať aj vtedy, ak dieťa nechajú počas prechádzky pobehnúť dopredu. Uvidia ho z väčšej diaľky, aj preto je dobré nedržať ho pri chôdzi stále za ruku,“ radí Erika Bršelová. Potrebné je často kontrolovať drobcovu obuv. Aj to, ako opotrebúva topánočky môže odhaliť, či sa mu nôžky správne vyvíjajú. Pri skokoch a behu by ste zasa mali sledovať hlavne postavenie kolienok. „Nemali by sa pri záťaži, napríklad pri dopade, prepadávať k sebe dovnútra,“ upozorňuje odborníčka.

Masírujte ich

S nožičkami veľmi malých detí síce nemusíte špeciálne cvičiť, napriek tomu sa im o ne postarajte hoci každý večer.
Bábätkám prospieva, keď im vaším prstom prechádzate po chodidlách, čím ich zmrštia a znova narovnajú. Už táto aktivita je prevenciou plochých nožičiek. Výborné je aj šteklenie na chodidlách, ktoré môžete robiť trebárs pri každom prebaľovaní.
Pomáha aj to, ak bábo nožičkami zatláča do vašej dlane. Na tieto aktivity potom môže nadväzovať jemná masáž nielen chodidiel, ale aj celých nožičiek, vrátane chrbátika. „Mala by byť jemná, akoby rodičia po pokožke dôsledne roztierali krém, pričom pohyby by mali smerovať k srdiečku. Ideálne je z masáže urobiť predspánkový rituál. Syna alebo dcéru to upokojí a pripraví na odpočinok,“ radí fyzioterapeutka.
Nezabúdajte ani na starú dobrú radu. Keď začne drobec cupitať, nechajte ho chodiť naboso, no len vtedy, ak je zdravý. Topánočky nemusí mať ani pri chôdzi po dlažbe alebo plávajúcej podlahe. Pár minút mu určite neuškodí a odporúčajú to aj ortopédi. Naučí sa tak rýchlejšie udržiavať rovnováhu.
„Zdravé dieťa v interiéri, teda aj pri chôdzi po koberci, parketách či laminátovej podlahe nepotrebuje topánočky, stačia mu protišmykové ponožky. Bezpečnosť je v tomto prípade podstatnejšia ako terén. Deťom predsa neprekáža ani to, keď prejdú po hračkách, čo potvrdia mnohí rodičia,“ rozpráva odborníčka. Ak neviete, ako dlho nechať syna alebo dcéru naboso, sledujte ich. „Dieťa si samo určí, čo znesie. Možno rodičia postrehnú aj to, že pred týždňom bol ich potomok schopný prejsť „kilometre“, no posledné dni len posedáva. Nemusia sa hneď obávať. Tento stav môže byť dôsledkom toho, že zrejme prechádza rastovou fázou a nožičky ho bolia. Tieto problémy by však mali odznieť v priebehu pár dní. Ak sa nič nezmení, dôvodom môže byť iný problém a v tom prípade treba radšej vyhľadať lekára, fyziatra či fyzioterapeuta,“ prezrádza Erika Bršelová.

Barefoot áno, či nie?

Zdravý vývoj nožičiek môže podporiť aj barefoot obuv, ktorá imituje chôdzu naboso. Jej najväčšími výhodami je to, že kopíruje prirodzený tvar chodidla, má tenkú podrážku, nulový rozdiel vo výške medzi pätou a špičkou a širšiu špičku, čo dáva prstom dostatočný priestor na ich rozprestretie. Navyše nemá klenbu, pretože v takýchto topánkach pracuje pri chôdzi viac svalov nôh, čo prispieva práve k jej vytvoreniu.
„Barefootové topánky alebo alternatívy barefootu sú pre zdravé chodidlo dobrá voľba. Ak sú ale na ňom odchýlky, o vhodnej obuvi je lepšie radšej sa poradiť. Napríklad s podológom alebo pracovníkom v špecializovanom obchode s detskou obuvou,“ odporúča fyzioterapeutka. Odborníci vám zrejme odporučia aj to, že barefoot topánky sú vhodnejšie na prírodný terén, ktorý absorbuje viac nárazov pri dopade chodidla a je mäkší ako asfalt či betón.

Na tému bareoot obúvania si prečítajte aj rozhovor s fyzioterapeutkou Katarínou Šulavíkovou.

Bez vložiek

Má v rodine ploché nohy babka, dedko a všetci strýkovia? Obávate sa, že tento problém zdedí aj váš potomok? Ak chcete synovi alebo dcére pomôcť, určite mu preventívne nevkladajte do topánok vložky určené na ploché nohy. 
„Vložky na ploché nohy ako prevencia nepomáhajú, skôr škodia. Chodidlá doslova uchlácholia. Vďaka nim sa pri pohybe nezapájajú potrebné svaly, pretože túto prácu odvádzajú práve spomínané vložky. Opodstatnenie majú až po stanovení diagnózy, aj keď v niektorých prípadoch existujú aj iné alternatívne riešenia, ako napríklad kinesiotape a stimulovanie svalov chodidla pomocou pások. Pomôcť môžu aj čiastočné podpory, ktorými sa dá jednostranne nadvihnúť päta alebo palec. Inou vhodnou možnosťou je balančný tréning chodidla na nestabilných plošinách,“ vymenúva Erika Bršelová.

Aby nebolel chrbát

Keď máte dieťa staršie ako 3 roky s podozrením na ploché nohy, dajte ho radšej čo najskôr skontrolovať fyzioterapeutovi. „Mal by odhaliť príčinu a rodičom určite poradí aj vhodné cvičenia, záťaž a používanie pomocných prvkov,“ vymenúva odborníčka. Ploché nohy nie sú žiadna maličkosť. V prípade, že by ste riešenie tohto problému odsúvali, mohol by na to doplatiť celý oporný systém vášho potomka.
„Môžu mať za následok problémy s chrbtom a chrbticou, tiež medzistavcovými platničkami. Niektoré deti začnú pri tejto diagnóze trápiť migrény, tiež bolesti kĺbov, najmä bedrových a kolenných. Nesprávna klenba chodidla neraz naruší aj správnu funkčnosť panvového dna, čo môže v niektorých prípadoch viesť až k inkontinencii a bolestiam kostrče. Chodidlá sú skrátka dôkazom toho, že v ľudskom tele je všetko poprepájané,“ uzatvára fyzioterapeutka Erika Bršelová.

Zdielať článok