Promama > Zdravie detí >

Detská imunita: ako zvýšite odolnosť detí voči chorobám?

Dĺžka čítania
12 min čítania
Cover image
usmiate babatko
Perex

Imunitný systém rozhoduje, či a do akej miery sa vieme brániť proti ochoreniam, ktoré spôsobujú mikroorganizmy. Na detský organizmus, ktorý ešte nemá imunitný systém plne vyvinutý, vírusy alebo baktérie ľahko zaútočia a dieťa ochorie.

 

Z hľadiska vývoja imunitného systému sú dôležité tri fázy: pôrod a rané detstvo, predškolské obdobie a školský vek, v ktorom by mala byť detská imunita už podobná „dospeláckej“.

Body

Imunitný systém je veľmi zložitý obranný mechanizmus, ktorý nás a naše deti chráni pred útokmi škodlivých mikroorganizmov a cudzími látkami. Zabraňuje ochoreniam a je schopný „učiť sa“ na základe skúseností: vytvára si protilátky, ktoré pri opakovanom stretnutí s rovnakým nepriateľom používa.

Zložitý je preto, že kým na jednej strane ochraňuje, na druhej strane môže na niektoré podnety reagovať negatívne – hovorí sa im spúšťače. Takýmto prípadom sú alergické reakcie. Úplným extrémom sú autoimunitné ochorenia: imunitný systém ničí vlastné bunky v domnienke, že ide o nepriateľa.

Imunita nie je daná, deti si ju musia vybudovať

Imunitný systém dieťaťa sa po narodení postupne vyvíja. V prvých mesiacoch života je dieťa stále chránené protilátkami, ktoré sa do jeho krvného obehu dostali z tela matky. Tie však postupne miznú a dieťa si začína tvoriť vlastné protilátky na základe toho, čomu bolo vystavené.

Imunita od narodenia do 3 rokov

Novorodeniatka sa z hľadiska imunity dajú prirovnať k nepopísanému hárku papiera; majú nevyvinutý imunitný systém. Prvé riadky sa doň vpisujú hneď pri narodení a tesne po ňom.

Pozitívny vplyv na rozvoj imunitného systému u novorodeniatka má:

- prirodzený pôrod, pri ktorom sa priaznivá mikroflóra z tela matky dostáva do sterilného tráviaceho traktu dieťaťa a dáva základ imunitnému systému (pri pôrode cisárskym rezom takéto odovzdanie prospešných mikroorganizmov z tela matky dieťaťu neexistuje, pretože neprechádza pôrodným kanálom, kde sa nachádzajú),
- dojčenie,
- dostatok spánku,
- čisté, ale nie úplne sterilné prostredie.

Je dokázané, že deti narodené cisárskym rezom majú vyššiu pravdepodobnosť vzniku alergií a astmy.

Predškoláci: Kolektív ako kontakt s novými ochoreniami

Prechod z relatívne uzatvoreného prostredia rodiny do nového, otvoreného prostredia a rôznorodého kolektívu zvyčajne pocíti každá rodina. Dieťa je zrazu obklopené novými zdrojmi infekčných chorôb, s akými sa ešte nestretlo. Preto sa v tomto období mnohí z nás sťažujú, že máme syna či dcéru stále doma a v škôlke nevydrží ani dva týždne – už je tu opäť choroba.

Jedno bežné ochorenie za druhým má svoje pre i proti, v konečnom dôsledku pomáha budovať imunitu dieťaťa. Frekvencia ochorení v predškolskom veku závisí aj od toho, ako má dieťa už v tom čase vyvinutý imunitný systém. Je známe, že deti, ktoré chodili často do kolektívu aj v predškolskom veku, sú odolnejšie a menej často choré.

Vždy môžete zdravie svojho dieťaťa podporiť stravou, rastlinnými prípravkami a výživovými doplnkami.

Školáci: Stabilizovanie imunitného systému

Deti v školskom veku majú spravidla to najhoršie obdobie z hľadiska chorobnosti a budovania imunitného systému už za sebou. Ich imunitný systém už ľahko premôže bežné virózy, ochorenia majú ľahší priebeh. Neznamená to však, že nemôžu nastať výkyvy – dobre vieme, že aj v dospelosti môže naša imunita vplyvom okolností klesať.

Ak má imunitný systém fungovať dobre, je dôležitá celková rovnováha: ako fyzická, tak i tá duševná. Aj deti môžu trpieť zníženou imunitou a vyššou chorobnosťou v období, keď prežívajú stres alebo trpia psychickými problémami - a tiež v prípadoch, ak majú nedostatok pohybu a nevhodnú stravu.

Možno ste si aj vy všimli, že vaše dieťa ochorie častejšie, keď v rodine panuje zlá atmosféra alebo má ťažké obdobie v škole. Takže ak chceme zvýšiť imunitu dieťaťa, je potrebná aj psychická pohoda.

chlapec
Zdroj: pexels.com

Zaujímavým poznatkom je, že aj psychický stres môže vyvolať zápalovú reakciu tela.

Na imunitu predškolákov a školákov pozitívne vplýva:

- dôsledná hygiena
- zdravá strava, bohatá na ovocie, zeleninu, fermentované potraviny
- dostatok pohybu
- dostatok spánku
- v prípade potreby výživové doplnky (najmä vitamíny D a C)

Základom dobrej imunity je zdravá mikroflóra v črevách

Imunitná reakcia sa odvíja od kombinácie prospešných a škodlivých mikroorganizmov v črevách. Je to dôvod, prečo deti narodené prirodzenou cestou majú spravidla vyššiu imunitu ako deti narodené cisárskym rezom. Prospešné baktérie z tela matky sa počas pôrodu dostávajú do tráviaceho traktu dieťaťa a osídľujú črevá. Dobrým pomocníkom, podporujúcim zdravú mikroflóru v črevách, sú probiotiká.

Deťom by sme mali na dennom poriadku ponúkať jogurty, kefíry a pri antibiotickej liečbe siahnime po probiotikách vo forme výživových doplnkov.

Prirodzenými podporovateľmi zdravej mikroflóry sú fermentované potraviny: kefír, miso, tempeh, kimči, kombucha, kvasená kapusta.

Čo ešte vplýva na imunitný systém detí?

Úroveň imunitného systému dieťaťa súvisí aj s tým, akú má stravu, v akom prostredí žije, a či niekto v okolí fajčí. Ak dieťa žije vo vysoko znečistenom prostredí alebo niekto v domácnosti fajčí, jeho primárna obrana je poškodená. Ľahšie ochorie, organizmus sa rýchlo stane celkovo oslabený.

Upravte dieťaťu jedálny lístok tak, aby obsahoval dostatok tmavej listovej a farebnej zeleniny, ovocia. Neponúkajte mu spracované potraviny, údeniny, polotovary. Bielu múku nahraďte celozrnnou, eliminujte cukor.

Schopnosť dieťaťa reagovať na potenciálne nebezpečné mikroorganizmy sa automaticky zníži aj vtedy, ak nemá dostatok niektorých mikroživín. Imunitný systém pre optimálne fungovanie potrebuje zinok, selén, železo, meď, kyselinu listovú, vitamíny A, B6, C a E.

Vitamín D podporuje nielen zdravý rast dieťaťa, ale aj jeho imunitný systém. Počas obdobia, keď je veľmi málo slnečného svetla, ho treba dopĺňať vo forme prípravku z lekárne.

Kedy treba vyhľadať imunológa?

V prípade, že sa u dieťaťa infekcia opakuje veľmi často (5 a viac akútnych infekcií v priebehu 6 mesiacov) – teda infekcia sa stáva chronickou – alebo dieťa zle reaguje na liečbu, je potrebné hľadať príčinu.

Pediater odporučí imunoalergologické vyšetrenie, kde sa ukáže, či dieťa potrebuje podpornú liečbu imunitného systému. Dôležitá je kontrola krvného obrazu a ďalšie špeciálne imunologické laboratórne testy, ktoré môžu odhaliť poruchy imunitného systému.

Čím skôr o nich budete vedieť, tým lepšie. Myslite na to, že chronická, neliečená alebo nesprávne liečená infekcia oslabuje imunitný systém, čo vedie k celkovému oslabeniu detského tela.

Netlačte na pediatra, aby vášmu dieťaťu za každú cenu predpísal antibiotiká. V prípade bežných viróz nie sú potrebné, naopak, mohli by mu uškodiť!

Podpora imunity detí z prírody

Najmä v jesenných a zimných mesiacoch je potrebné posilňovať imunitný systém detí. Veľmi dobrým spôsobom je bylinná medicína. Môžete vyskúšať rôzne extrakty z liečivých húb alebo rastlín na základe odporúčania lekára či lekárnika – vždy podľa veku dieťaťa.

Podporné čaje môžete pripraviť z týchto byliniek:

- harmanček (bolesti brucha, horúčka, nepokoj, podráždenosť)
- škorica (bolesti brucha, plynatosť a hnačky)
- medovka (horúčka, nevoľnosť, nepokoj)
- sladké drievko (bolesť hrdla a kašeľ)
- mäta pieporná (nafukovanie, plynatosť, nechuť do jedla)

Pozor, u malých detí vždy konzultujte s pediatrom alebo lekárnikom vhodnosť bylinky alebo prípravku vzhľadom na vek a stav dieťaťa.

Echinacea

Existuje deväť rôznych druhov tejto rastliny, ale na liečebné účely sa používajú len tri:
- Echinacea angustifolia
- Echinacea pallida
- Echinacea purpura

Echinacea zabraňuje vzniku a vývoju ochorenia, zmierňuje jeho prejavy, skracuje čas liečby. Pôsobí protizápalovo a antibakteriálne, podporuje rast zdravej črevnej flóry, hojenie rán a zvyšuje odolnosť imunitného systému voči infekciám.

Na výrobu liečivých preparátov sa využíva sušená alebo čerstvá vňať. V lekárni nájdete prípravok z echinacey v dehydrovanej forme, obľúbené sú najmä tinktúry v koncentrácii 2,5 ml, ktoré sa používajú trikrát denne, podľa potreby a stavu.

Na prevenciu a liečbu infekčných ochorení, najmä u detí, starších ľudí a pacientov s oslabenou imunitou, sa používa predovšetkým výťažok z Echinacea purpura.

echinacea
Zdroj: pexels.com

Baza čierna

Určite ste počuli o priaznivom vplyve čučoriedok a iných bobuľovín na zdravie. Viete však o tom, že vaši starí rodičia robili dobre, keď vám ponúkali výťažky z čiernej bazy? Sambucus nigra je zdrojom bielkovín, aminokyselín, nenasýtených mastných kyselín, vlákniny, vitamínov a minerálov.

Baza čierna tiež obsahuje antioxidanty nazývané polyfenoly, väčšinou vo forme antokyanínov, flavonolov, fenolových kyselín a proantokyanidínov, terpénov a lektínov. Má priaznivý vplyv na krvný tlak, zníženie hladiny krvného cukru, podporuje imunitný systém a má tiež antivírusový a protinádorový potenciál.

baza cierna
Zdroj: pexels.com

Najobľúbenejšia je v podobe sirupov vyrobených z kvetov bazy. Oplatí sa ich užívať najmä pri ochoreniach dýchacích a močových ciest.

Kozinec (Astragalus)

V lekárňach nájdete výťažky z koreňa kozinca vo viacerých formách – čaje, tablety, tinktúry. Koreň tejto rastliny je doslova nabitý prospešnými flavonoidmi, ktoré majú silné antioxidačné vlastnosti. Tie podporujú zdravie mnohých orgánov a znižujú prejavy starnutia.

Hlavným prínosom užívania výťažkov z kozinca je však adaptogén, prírodná látka, ktorá reguluje vplyv stresu a únavy na telo. Aj preto je táto bylinka významným posilňovačom imunitného systému. Dbajte na správne dávkovanie: Menej niekedy znamená viac.

K stimulantom imunitného systému patrí aj mnoho ďalších rastlín, korenín a potravín: rakytník rešetliakový, goji, cesnak, čučoriedky, tmavá čokoláda, zázvor, tučné ryby, brokolica, sladké zemiaky, špenát, zelený čaj, slnečnicové semiačka, mandle, kivi, kajenské korenie, kurkuma, huby a betaglukány v nich.

Vitamíny na podporu imunity:

Vitamín D3

Viete, aký vitamín najčastejšie chýba všetkým vekovým kategóriám? „Slnečná živina”! Nedostatok vitamínu D3 súvisí so zvýšeným rizikom autoimunitných ochorení, ako aj so zvýšeným rizikom infekcií.

Dospelí s nedostatkom vitamínu D3 by ho mali užívať v množstve 1000 IU až 5000 IU denne. V prípade detí sa poraďte s pediatrom. Oplatí sa ho užívať najmä v zimnom období, keď nemáme dostatok slnečných lúčov.

Vitamíny B12 a B6

Tieto dva B-vitamíny sú primárne zodpovedné za podporu imunity. Vitamín B12 ovplyvňuje delenie a rast buniek, jeho nedostatok bráni množeniu a rastu bielych krviniek. Vitamín B6 je nevyhnutný pre podporu biochemických reakcií v imunitnom systéme.

Jeho nedostatok vedie k oslabeniu reakcie bielych krviniek. Navyše, vitamíny B pomáhajú chrániť črevnú mikroflóru pred patogénmi.

Vitamín C a zinok

Na to, aby imunitný systém mohol plniť svoju funkciu, potrebuje vitamín C. Je nevyhnutný pre bunky imunitného systému: fagocyty a T-bunky. Zinok podporuje boj proti infekciám a pomáha liečiť rany. Denný príjem vitamínu C (do 1 g) a zinku (do 30 mg) zmierňuje symptómy a skracuje trvanie infekcií dýchacích ciest vrátane prechladnutia.

pomarancovy dzus
Zdroj: pexels.com

Obe tieto živiny znižujú výskyt a zlepšujú výsledky pneumónie, hnačkových infekcií a dokonca i malárie – v krajinách, ktoré s ňou musia bojovať.

Článok vypracovaný v spolupráci so Slovenský pacient.

Odbornú kontrolu zabezpečila MUDr. Beáta Slezáková, lekárka s atestáciou z pediatrie so skúsenosťami z detskej nemocnice NÚDCH a všeobecnej ambulancie pre deti a dorast.

Zdroje:

  • health.harvard.edu,
  • universityhealthnews.com,
  • parents.com,
  • canadian.cz

Nezabudni sa registrovať a vyskúšať všetko, čo ti Promama ponúka. 

Zdielať článok